کابل نسوز جوشکاری

کابل نسوز جوشکاری


جوشکاری، یکی از مهم‌ترین اعمال در جهت ارتقا صنایع و ساخت‌ و ساز به شمار می‌رود. در حقیقت برای الصاق فلزات به یکدیگر به جوش دادن آن‌ها نیاز داریم. در واقع کابل نسوز جوشکاری جریان الکتریکی مورد نیاز برای جرقه و قوس الکتریکی را فراهم کرده و از این طریق سبب اتصال قطعات فلزی به یکدیگر می‌شود. حرارت بالای ایجاد شده ناشی از جرقه الکتریکی سبب ذوب شدن فلز و به دنبال آن سرد شدن، موجب الصاق قطعات به یکدیگر خواهد شد.

کابل جوشکاری که این ولتاژ را در جهت ایجاد جرقه فراهم می‌کند خود باید از جنسی نسوز تشکیل شده باشد، زیرا اگر غیر از این باشد اصطکاک بالای دما و حرارت می‌تواند سبب ذوب شدن خود کابل و آتش‌سوزی و آسیب به وسایل شود؛ به همین جهت در ساخت این نوع کابل جنس و مقاومت به‌عنوان فاکتوری مهم مورد توجه قرار می‌گیرد. روکش کابل نسوز با اینکه به جنس پلاستیک است، اما در برابر گرما و سرما به‌شدت مقاوم بوده و همچنین با فناوری که در ساخت آن شکل‌گرفته در مقابل آب و یا مواد نفتی نیز مقاومت خود را حفظ خواهد نمود.

 

مزایای کابل نسوز جوشکاری

انواع کابل نسوز

کابل‌های نسوز جوشکاری دارای انواع مختلفی خواهند بود که حسب نوع استفاده، اندازه و کارایی در موارد مختلف مورد استفاده واقع می‌شوند. این کابل‌ها شامل موارد زیر است.

◀️ کابل لاستیکی: کابل‌های لاستیکی همان‌طور که از نامشان معلوم است از جنس پلاستیک فشرده به شکل لاستیک تهیه شده‌اند؛ یعنی روکشی لاستیکی مانند، فلزهای داخلی کابل را پوشانده و مانند یک عایق از آن‌ها محافظت می‌کند. این نوع کابل نسوز قابلیت حمل راحتی داشته و از این جهت برای استفاده طولانی‌مدت مناسب هستند. همچنین از آنجایی که جنس روکش، لاستیکی مانند است این نوع کابل از انعطاف خوبی نیز دارند.

◀️ کابل افشان: کابل‌های افشان از اقسام کابل‌های جوشکاری نسوز و در حقیقت شاید مهم‌ترین آن باشد این نوع کابل به‌شدت در برابر گرما و حرارت مقاوم بوده و به همین جهت از آن در کوره سازی، موتورخانه‌ها و صنایع فولادی استفاده می‌شود. این نوع کابل در کنار مقاومت بالای خود بسیار انعطاف‌پذیر نیز است.

◀️ کابل اعلام حریق: کابل‌های اعلام حریق با قدرت بالا و همین‌طور انعطاف‌پذیری فوق‌العاده در خصوص سیستم‌های اطفای حریق و اعلام حریق کاربرد بسیار زیادی داشته و عموماً از آن‌ها در سیستم‌های هشدار دهنده و ایمنی در برابر آتش استفاده می‌شود.

کابل نسوز

◀️ سیم و کابل جرقه‌زن: کابل‌های جرقه‌زن از هادی و عایق تشکیل شده و عموم کاربرد آن برای انتقال جریان لحظه‌ای به محفظه احتراق است. کابل جرقه‌زن نیز در برابر فرکانس‌های بالا مقاوم بوده و به جهت کنترل حرارت در سیستم‌های احتراق به‌عنوان رکنی جدانشدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

◀️ کابل ابزار دقیق: از کابل‌های ابزار دقیق عموماً برای انتقال سیگنال‌های در سطح پایین استفاده می‌شود. در حقیقت این نوع کابل سیگنال‌های تولید شده توسط مبدل‌ها را به پنل‌ها انتقال داده و به‌نوعی کنترل‌کننده آن‌ها تلقی می‌شود. کابل ابزار دقیق، سطح پایینی از ولتاژ را انتقال داده و از این جهت با سایر کابل‌ها از جمله کابل فشارقوی در انتقال ولتاژ متفاوت خواهد بود.

کابل جوش

✍️ سخن نهایی

کابل نسوز جوشکاری به جهت استفاده در موارد گوناگون صنعتی، دریایی، فولاد، پتروشیمی، هواپیماسازی، راه‌آهن، ماشین‌آلات ساختمان‌سازی و غیره دارای برند و شرکت تولیدی مختلف، انواع، اندازه و سایز متفاوت بوده و به دنبال آن قیمت گوناگونی نیز خواهد داشت؛ البته چگونگی و محل تهیه این نوع کابل نیز می‌تواند در کیفیت و قیمت آن تأثیرگذار باشد، بنابراین در هنگام خرید این نوع کالا بهتر است تمامی موارد استفاده در نظر گرفته شود تا کالایی قابل و کارآمد متناسب با نوع استفاده تهیه شود. نظرات و سؤالات خود را برای سیلی دی کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *