کابل اعلام حریق

یکی از مهم‌ترین تجهیزات برقی مورد استفاده در سیستم اعلام حریق ساختمان‌ها، کابل‌ اعلام‌ حریق است. با وجود تجهیزات و وسایل مختلف برقی و گازی در مراکز صنعتی و ساختمان‌ها، احتمال وقوع حوادث آتش‌سوزی در کمین ساختمان‌ها و اماکن تجاری و صنعتی است. کابل یا سیم اعلام حریق از مهم‌ترین فاکتورهای سیستم اعلام حریق است که باید شامل ویژگی‌هایی همچون مقاومت، تحمل حرارت مستقیم آتش، انعطاف، کم‌دود بودن باشد و هنگام آتش‌سوزی گاز سمی از خود تولید نکند تا سیستم اعلام حریق فعال بماند و دچار مشکلی نشود.
در واقع کابل‌های اعلام حریق نیز نوعی کابل نسوز محسوب می‌شوند که علاوه بر مقاومت بالای دمایی و عدم آتش‌سوزی، در دمای بالا، تا مدت زمان مشخصی، به کارکرد خود ادامه می‌دهند. در واقع مدار سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، بایستی پس از وقوع آتش‌سوزی نیز کار کند تا اطلاع‌رسانی و اقدامات اولیه برای مهار آتش‌سوزی تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی، انجام گیرد. برای همین منظور، سیم‌های مورد استفاده در این سیستم‌ها باید به هنگام وقوع آتش‌سوزی، تا مدتی بتوانند به انتقال جریان، بدون مشکل ادامه دهند. 

برای دانلود کاتالوگ سیم و کابل نسوز سیلیکونی کلیک کنید

دو تاییدیه مهم و قابل قبول در این زمینه، تاییدیه LPCB (ال پی سی بی) و تاییدیه سازمان آتش‌نشانی می‌باشد. در ساختار کابل‌ها معمولا از نوار و روکش میکار استفاده می‌شود. این کابل‌ها در بازار به دو مدل ساخته می‌شود:
دسته اول: شامل کابل‌هایی از جنس مس‌قلع‌اندود است که در دمای ۷۵۰ درجه، ۹۰ دقیقه مقاومت دارد و باعث ادامه‌ی جریان می‌شود. لازم به ذکر است این نوع کابل‌ها در ایران رایج‌تر می‌باشد.
دسته دوم: شامل کابل‌های سیلیکونی است که در دمای ۹۵۰ درجه، ۱۸۰ دقیقه مقاومت می‌کند. سیلیکون به دلیل ویژگی فیزیکی و شیمیایی، کیفیت و قیمت مناسب‌اش از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین کابل‌ها در این زمینه می‌باشد. همچنین این کابل‌ها را می‌توان جایگزین سیم و کابل‌های معمولی کرد. این کابل‌ها عموماً در اندازه‌های ۱.۱. ۵ و ۲.۵ ساخته می‌شوند و در کلیه‌ی سیستم‌های اعلام حریق در صنایع، ایستگاه‌های مترو، کارخانه‌ها، ساختمان‌ها و… کاربرد دارند.

کابل اعلام حریق
کابل ضد آتش

انواع کابل اعلام حریق

در موارد زیر انواع کابل اعلام حریق مورد بررسی قرار می‌گیرد:

کابل اعلام حریق آدرس‌ پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر از نظر کشف و تشخیص حریق مشابه با سیستم‌های متعارف کار می‌کند. در این سیستم‌ها هرکدام از حسگرها یک آدرس منحصر به‌فرد دارند. تابلو کنترل مرکزی به‌واسطه این آدرس‌ها می‌تواند حسگرها را شناسایی کرده و هر یک از آن‌ها را تعیین نماید. کنترل پنل مرکزی اعلان حریق به دلیل وجود برخی از پروتکل‌های ارتباطی این توانایی را دارد که هر یک از تجهیزات اطلاعاتی را ارائه نماید. به‌طور کلی در زمان وقوع حریق یا خطا نیز شرایط به صورتی پیش می‌رود که سیستم ارور یا آلارم لازم را اعلام می‌سازد. در مدل‌های قدیمی از سیستم اعلام حریق از دتکتورهای آدرس‌پذیر استفاده می‌شد؛ به‌طوریکه کلیدهای ده‌دهی در این زمینه اجرا شد. بعدها دیپ سوئیچ‌ها جای این کلیدها را گرفت. به‌طورکلی سطح آدرس‌پذیری این مدل از سیستم‌ها متفاوت است.

فرآیند زون‌بندی در ساختار سیستم اعلام حریق متعارف و همچنین در شکل سیستم آدرس‌پذیر به یک صورت مشابه انجام می‌گیرد تنها تفاوتی که در میان سیستم آدرس‌پذیر دیده می‌شود، به این شکل است که آدرس آی پی مجزای خود را داشته و درشرایطی که موجب آتش‌سوزی شود دقت بهتری از خود نشان می‌دهد و سطح هشدار بهتر خواهد بود.

کابل اعلام حریق متعارف

نوعی از دستگاه‌ها و تجهیزات خودکار اعلام حریق است که سیگنال الکتریکی آن‌ها از نوع آنالوگ (غیردیجیتال) است، این نوع سیستم به دو روش طراحی و اجرا است.

۱) سیستم اعلام حریق که دارای عملکردی با عنوان قابلیت آژیر یا زنگ مختص زون (زونال) است.

۲) سیستم اعلام حریق دارای قابلیت عملکرد به شکل هم‌زمان برای کلیه زنگ‌ها و یا آژیرها

در این سیستم برحسب نیاز به چند منطقه (زون) تقسیم می‌شود هر منطقه توسط دو زوج سیم (کابل) کاشف‌ها و شستی‌ها و زنگ‌ها را پوشش می‌دهد که دارای مدار اعلام حریق مستقل است به‌محض شروع آتش در بنا زنگ یا آژیر تمام منطقه با ترتیب زمانی برنامه‌ریزی‌شده به صدا در می‌آید. درصورتی‌که سیگنال توسط اپراتور یا نگهبان قطع نشود زنگ سایر منطقه‌ها به صدا در خواهد آمد.

کابل اعلام حریق سیلیکونی

در جهت تعریف این نوع کابل باید متوجه شویم که در ابتدا ماده سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد. سیلیکون در برابر دما بسیار مقاوم است و می‌تواند دمای بین ۶۰- تا ۲۵۰+ را تحمل کند. در عناوین حاضر بر جدول تناوبی اینگونه آمده است که عنصر سیلیکون عنصری همانند فلز است. تحقیقات نشان می‌دهد که این کابل می‌تواند تا ده‌ها سال در برابر نور شدید و مستقیم خورشید، رطوبت بالا و سرما و گرمای بالا مقاوم عمل کند و خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی خود را از دست نمی‌دهد؛ بنابراین کابل‌های نسوز از سیلیکون تهیه می‌شوند. این نوع محصول با عایقی که دارد به کابل ضدحریق شهرت دارد و در مواقع آتش‌سوزی آسیب نمی‌بیند و اختلال در عملکرد آن ایجاد نمی‌شود.

این کابل کاربردهای فراوانی در صنایع از جمله ریخته‌گری، وسایل گرمایش، کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولادسازی، کارخانه‌های نورد گرم، روشنایی، در کشتی‌ها و هواپیماها، کارخانه‌های سیمان، شیشه و سرامیک، نانوایی، روغن مشعل، سولاریم، سونا، کولر، تهویه مطبوع، مهندسی موتور الکترونیکی و تحت شرایط خاص در صنایع غذایی و پزشکی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کابل شیلددار اعلام حریق

کابل شیلددار اعلام حریق یکی از پرمصرف‌ترین انواع کابل‌های نسوز هستند. این کابل دارای لایه محافظ هستند به‌طوری‌که این لایه می‌تواند از کابل محافظت نماید و در صورت بروز صدمه، آثار کمتری ایجاد کند. به‌طورکلی اگر شیلد وجود نداشته باشد شاهد بروز یک سری مشکلات در کابل خواهیم شد. کابل‌های شیلددار، جدا از اینکه دارای لایه بیرونی هستند یک سری رشته‌های درونی نیز دارند که غالباً از جنس مس است. در این مدل از کابل‌ها می‌توان از رسانای دیگر نیز استفاده کرد. به این نکته نیز توجه کنید که در بین تمامی فلزات غالباً فلزهای مس و آلومینیوم انتخاب بهتری هستند و دارای رسانایی بالاتری نسبت به دیگر فلزات هستند.

هنگام خرید کابل شیلددار اعلام حریق باید به کیفیت آن دقت کرد، مثلاً کابل اعلام حریق شیلددار به صورتی طراحی شده است که از انتشار شعله و گازهای سمی جلوگیری می‌کند. ضد دود بودن کابل‌ها اهمیت زیادی دارد و زمانی که سانحه رخ دهد شرایط حفاظت از مدار به مدت تقریبی ۳ ساعت را دارد.

کابل نسوز اعلام حریق

انواع کابل شیلددار اعلام حریق

🔶 کابل اعلام حریق نسوز با شیلد نواری

شیلدهای نواری مشهور به محافظ‌های الکترومغناطیس پیرامونی هستند و یکی از بهترین و کارآمدترین گزینه محسوب می‌شود. به‌طورکلی شیلدها دارای پوشش ۱۰۰ درصدی بوده و شرایط لازم برای انرژی الکتریسیته را شامل می‌شود. شیلدهای مغناطیسی می‌توانند تا حد زیادی امواج الکترومغناطیس را کنترل و رفع نماید.

🔶 کابل اعلام حریق نسوز با شیلد بافت

این مدل از شیلدها شامل گیس بافت‌هایی از سیم‌های بسیار نازک هستند و یک سری مزایا و معایب دارد. اول اینکه سطح انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در برابر پارگی مقاوم هستند. از سوی دیگر پوشش کمتر از ۹۰ درصد را شامل می‌شود.

🔶  کابل اعلام حریق با شیلد ترکیب

برای اینکه پوشش بهتری حاصل شود نیاز به شیلدهای ترکیبی است چون سطح انعطاف‌پذیری آن بیشتر شده و به نوبه خود تراکم آن بیشتر می‌شود. پوشش نواری به‌کار رفته و اجرای شیلد بافت با تراکم پایین از مواردی است که می‌بایست رعایت شود. طراحی این مدل از کابل اعلام حریق شیلددار به صورتی است که اگر بخشی از شیلدها پاره شود، شیلد بافت اجازه قطع ارتباط را نداده و می‌تواند انرژی الکتریسیته‌ای که ایجاد شده است را کنترل نماید.

🔶  کابل اعلام حریق نسوز با بافت چند لایه

این مدل از کابل‌ها دارای دو یا سه‌لایه شیلد هستند، به‌طوری‌که پوشش حداکثری لازم را ایجاد می‌کنند.

کابل ضد حریق

تفاوت کابل نسوز و اعلام حریق چیست؟

از نظر ساختار، درصد خلوص، استاندارد و تأییدیه‌های موردنیاز این دو نوع با هم متفاوت هستند. به‌عنوان‌ مثال گواهی LPCB مربوط به کابل ضدحریق است و برای سیم نسوز نیاز به گواهی ال پی سی بی‌ نیست. اما آن‌ها شباهت‌های زیادی با هم دارند که موجب اشتباه کاربران شده است. به طور معمول اگر موارد استثنا را در نظر نگیریم و مدت‌زمان زیادی برای تحمل درجه حرارت مدنظر ما باشد. می‌توانیم کابل اعلام حریق را نوع پیشرفته نسوز در نظر بگیریم.

مشخصات فنی کابل ضدحریق

کابل اعلام حریق از چند بخش مختلف تشکیل شده است:

◀️ هادی از جنس مس

◀️ عایق از جنس سیلیکون

◀️ لایه اسکرین و نویزگیر (این لایه در مقابل امواج الکترومغناطیسی مقاوم است.)

◀️ سیم تخلیه از جنس هادی مسی

◀️ روکش نهایی کابل اعلام حریق ساختاری از جنس پلیمر دارد که برخی از آنها دود کمتری دارند و یا فاقد هالوژن هستند.

قیمت کابل‌ اعلام حریق

با توجه به مطالب گفته‌شده متوجه اهمیت این کابل‌ها شده‌اید. قیمت کابل‌های ضدحریق برای پیمانکاران و متخصصان این زمینه بسیار قابل توجه می‌باشد. در تعیین قیمت، فاکتورهایی همچون سایز، جنس روکش، جنس هادی، ظرفیت تحمل دمایی و مدت زمان کارکرد در دمای بالا و برند تولیدکننده مهم است. کابل‌های اعلام حریق می‌توانند هادی رشته‌ای یا مفتولی داشته باشند. کابل‌های اعلام حریق در مدل‌های دو و سه رشته‌ای و با سایز ۱.۵ و ۲.۵ تولید و عرضه می‌شوند و هر چقدر تعداد رشته‌ها و سایز سیم بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین قابلیت‌هایی نظیر هالوژن فری بودن و شیلددار بودن کابل نیز بر قیمت کابل اعلام حریق تاثیرگذار است. در واقع وجود قابلیت‌های مختلف و کیفیت متریال، بر میزان مقاومت و قیمت کابل اعلام حریق، تاثیرگذار است. برخی از این کابل‌ها همان‌طور که اشاره کردیم، علاوه بر خاصیت ضدحریق بودن، عایقشان در دمای بالا دود سمی نیز تولید نمی‌کند. اهمیت کابل‌های ضد حریق دیگر برکسی پوشیده نیست و توصیه می‌کنیم تا بر حسب مکان مورد نیاز و سیستم‌های متصل، کابل مناسب را برای این منظور انتخاب کنید.

نکات مهم در خرید کابل اعلام حریق

در خرید کابل اعلام حریق باید ابتدا به نکات زیر توجه داشت. هرکدام از نکات زیر، از یک نوع استاندارد خاص پیروی می‌کند که به آن اشاره شده است:

کم دود بودن کابل (استاندارد IEC ۶۱۰۳۴-۱/۲)
کابل‌های ضد آتش باید از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده باشند و سیلیکون آن‌ها باکیفیت باشد تا کمترین میزان دود را از خود تولید کنند.

ضدحریق بودن (استانداردهای IEC ۶۰۳۳۱-۲۱ و BS ۶۳۸۷)
برخی از قسمت‌های سیستم اعلام حریق همانند آژیرها، منابع تغذیه و غیره باید در زمان آتش فعال باشند تا بتوانند در زمان آتش‌سوزی نیز به عملکرد خود ادامه دهند. این کابل‌ها نمی‌سوزند؛ در نتیجه ارتباط میان اجزای سیستم حتی در زمان آتش‌سوزی نیز برقرار می‌ماند.

ضد شعله بودن (استاندارد IEC ۶۰۳۳۲-۲/۳)
این کابل‌ها نباید شعله‌ور شوند، زیرا در غیر این صورت امکان دارد سایر اجزای سیستم اعلام و اطفا حریق نیز صدمه ببینند و از کار بیفتند؛ هم چنین شعله‌ورشدن کابل سبب انتقال آتش به دیگر نقاط ساختمان می‌شود.

تولید نکردن گازهای سمی (استاندارد IEC ۶۰۷۵۴-۱/۲)
کابل ضدحریق LSZH یک نوع کابل نسوز است که در ساختار آن از هیچ‌گونه ماده هالوژنی استفاده نشده است، به همین دلیل، در صورت بروز آتش‌سوزی دود سمی از خود تولید نمی‌کند.

✅ شیلد و فویل
وجود شیلد در کابل‌های نسوز سبب می‌شود تا امواج و نویزهای مغناطیسی بر روی عملکرد کابل اثرگذار نباشد؛ به همین دلیل بهتر است از کابل شیلددار اعلام حریق و یا کابل‌هایی استفاده شود که از فویل در ساختمان داخلی آن‌ها استفاده شده است.

برای خرید انواع سیم و کابل اعلام حریق، با سیلی دی در ارتباط باشید.

بروز رسانی در تاریخ 1401/11/01