کابل جرقه زن

کابل جرقه زن


یکی از مقاوم‌ترین و کاربردی‌ترین سیم‌های تولید شده که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کابل جرقه زن است. کابل‌ جرقه زن سیلیکونی جهت انتقال جریان لحظه‌ای با ولتاژ بالا از طرف منبع تغذیه به محفظه‌ی احتراق می‌باشند. کابل‌های جرقه زن در مقابل گرما و حرارت مقاوم هستند؛ همچنین این کابل‌ها در برابر جریان‌های ولتاژ بالا و قوی بسیار مقاوم است. این کابل‌ها طول عمر بسیار بالایی دارند. کابل‌های جرقه زن سیلیکونی در رنگ‌بندی و سایزهای مختلف تولید می‌شود که باتوجه به نیاز افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌گیری مناسبی دارند.

این نوع کابل‌ سیلیکونی طبق آخرین فناوری‌های روز دنیا ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند. در کابل‌های جرقه زن، سیم جرقه زن بایستی ولتاژ بسیار حساسی را به سمت منبع جرقه با کمترین تلفات و خرابی هدایت و راهنمایی کند. باتوجه به اینکه ولتاژ جرقه به بالای ۳۶۰۰۰ ولت می‌رسد، این ولتاژ در محدوده‌ی ولتاژ بالا قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل کابل جرقه زن باید در برابر اضافه ولتاژ محافظت و نگهداری شود، همچنین ولتاژ جرقه نباید از طریق عایق، جریان خود را به سمت زمین ببندد؛ زیرا در غیر اینصورت ولتاژ جرقه از بین می‌رود.

انواع کابل جرقه زن

انواع کابل جرقه زن

در حالت کلی کابل‌های جرقه زن از لحاظ هسته‌ی داخلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱. هسته‌ی مقاومتی

یک کابل جرقه زن از عایق داخلی، روکش خارجی و همینطور هسته ساخته می‌شود. هسته‌ی داخلی این نوع کابل مثل یک رسانا برای سیلیکون بوده که از ترکیب کربن با فیبر و شیشه باندل شده، تشکیل شده است. کل این مجموعه توسط یک لاتکس رسانا پوشانده شده است. سپس روی آن بوسیله‌ی یک لایه‌ی نازک رسانای دیگر از جنس سیلیکون پوشانده می‌شود. این پوشش و ترکیب باعث بالا رفتن مقاومت و پایداری کابل و قدرت تنش آن می‌شود. در وضعیتی که رسانای موجود در سیلیکون هم کار انتقال را انجام می‌دهد، میزان استقامت و مقاومت کابل را نیز افزایش می‌دهد. عایقی که در لایه‌های داخلی استفاده شده نیز موجب مقاومت در برابر گرما و حرارت می‌شود؛ همچنین این لایه‌ی عایقی مقاومت دی الکتریک بین هسته و نوار فلزی بافته شده را افزایش می‌دهد.

              برای خرید سیم نسوز با کارشناسان فروشگاه در تماس باشید ▶

این نوار فلزی به کابل خاصیت انعطاف‌پذیری می‌دهد. همانطور که گفتیم پوشش نهایی کابل جرقه زن از جنس سیلیکون است. این پوشش از کابل در برابر شرایط آب و هوایی و شرایط محیط اطراف محافظت می‌کند. برای احتراق نیز انواع مختلفی از ترمینال‌ها وجود دارند که انتهای هر کدام از آن‌ها موجب ایجاد احتراق می‌گردد. با این وجود ترمینال‌ها توسط سیلیکون رابر عایق و پوشانده شده‌اند و آنرا در برابر شرایط و تحریکات خارجی محافظت می‌کند.

کابل جرقه زن سیلیکونی

۲. هسته‌ی مسی

ساختار کلی این نوع از کابل جرقه زن نیز مانند هسته‌ی مقاومتی می‌باشد. تفاوت آن فقط در جنس مواد ساخته شده است. هسته‌ی مسی می‌تواند کار انتقال انرژی الکتریکی را بدون اینکه به کابل خسارتی وارد شود، انجام دهد. عایقی که بر روی هسته موجود است سبب بالا رفتن مقاومت دی الکتریک و پایداری کابل جرقه زن در مقابل گرما و حرارت شده است؛ همچنین نوار فلزی موجود بر روی این کابل نیز موجب افزایش انعطاف‌پذیری کابل می‌شود و در نهایت پوشش سیلیکونی خارجی نیز بر روی نوار فلزی بافته شده قرار می‌گیرد و مانند مدل قبلی کابل را در مقابل عوامل و آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند. اتصالات محفظه‌ی منبع جرقه بوسیله‌ی یک صفحه‌ی فلزی برای تحمل دمای بیشتر و حفاظت در برابر تنش‌های مکانیکی انجام می‌شود. در این نوع مقدار معمولی المنت مقاومتی برای ایجاد جرقه ۱ یا ۵ اهم می‌باشد.

۳. هسته‌ی القائی

کابل جرقه زن هسته‌ی القائی شامل یک هسته کولار، یک عدد سیم نازک از جنس فولاد ضد زنگ که بر روی لایه پیچیده شده و توسط پوشش‌های اسپری شده در محل خود ثابت و بی‌حرکت مانده و لایه‌ی رسانای باردار شده‌ای که از جنس فریت بوده، تشکیل شده است. هسته‌ی کولار اطمینان قدرت کششی و پایداری عالی و مناسب کابل را تامین می‌کند. پوششی که بر روی کابل جرقه زن سیلیکونی وجود دارد، باعث انتقال بیشترین انرژی الکتریکی می‌شود. به‌طور کلی این موضوع موجب کم شدن خسارات و تلفات و بهبود عملکرد و کار کابل می‌شود. در انتها باید گفت پوشش سیلیکونی خارجی کابل مانند دو مدل قبلی که گفتیم در مقابل عوامل و اتفاقات خارجی محافظت می‌کند؛ همچنین عایق منبع احتراق و قرار گیری آن همانند هسته‌ی مسی است.

ساختار کابل جرقه زن

ساختار کابل جرقه زن

کابل‌های جرقه زن براساس نوع کاربردشان، دارای ساختار متفاوتی هستند:

هادی: این مدل کابل‌ها دارای هادی مسی افشان قلع‌اندود شده هستند که باتوجه به نیاز مشتریان و مکان مورد استفاده محصول، در سطح مقاطعی با قطرهای ۰/۵ تا ۲/۵ میلی‌متر مربع تولید می‌شوند که مطابق با استاندارد IEC60228 متغیر هستند.

عایق: عایق‌های ولتاژ از نوع سیلیکون رابر می‌باشند که مخصوص با فیلرهای اینرت بوده که قابلیت تحمل جریانات لحظه‌ای تا ۴۰ کیلو وات را میسر می‌سازد. به کار گیری عایق سیلیکون در ساخت کابل جرقه زن به علت برخورداری آن از استحکام حرارتی بالا یکی از بهترین و متداول‌ترین شیوه‌های تولید این نوع کابل است. عایق سیلیکون برای انعطاف‌پذیری بالا و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسب هستند.

لایه بافته شده میانی: جنس این لایه از کابل‌های جرقه زن از فایبر گلاس بوده که موجب بالا رفتن مقاومت و استحکام کابل می‌شود؛ همچنین اتصال لایه بیرونی به لایه سیلیکونی میانی را برعهده دارد و آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهد.

لایه بیرونی: این لایه از جنس سیلیکون رابر ساخته شده است که مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد و بسیار مقاوم است؛ همچنین این لایه در برابر انتشار گرما و حرارت و شعله از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است که مطابق با استاندارد IEC ۶۰۳۳۲-۱ است.

کاربرد کابل جرقه زن

کاربرد کابل جرقه زن

کابل جرقه زن از جنس سیلیکون رابر ساخته شده و هادی قلع‌اندود شده در آن به کار رفته است. به همین دلیل از این کابل‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند. این نوع از کابل‌ها با توجه به مقاومت شیمیایی زیاد و انعطاف‌پذیری بسیار بالا و ماندگاری قابل توجه کاربردهای گوناگونی دارند؛ همچنین این محصول به دلیل نوع ساختار و چارچوب آن کاربرد متفاوتی دارد. به طور کلی یکی از کاربردهای کابل جرقه زن محافظت در مقابل اضافه ولتاژ می‌باشد. وظیفه‌ی این کابل این است که ولتاژ حساس را به طرف منبع جرقه هدایت می‌کند. از کابل‌های جرقه زن در صنعت هوایی، صنعت ریلی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، صنعت تولید فولاد و آهن و صنعت کشتی‌سازی و غیره استفاده می‌کنند.

این نوع کابل برای سیستم‌های گازسوز، سیستم گازوئیلی، سیستم خودرویی، سیستم روشنایی و غیره نیز کاربرد دارد. باتوجه به اینکه کابل جرقه زن در مقابل نور خورشید، اشعه مادون قرمز، انواع اسید، روغن، اشعه گاما و شرایط جوی نامناسب عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان خواهد داد، برای همین از این نوع کابل‌ها در محیط‌های کویری، سرد، مکان‌های شرجی و غیره استفاده می‌گردد. از کابل‌های جرقه زن در مدارهایی که در دماهای بالا و گرمای زیاد هستند، استفاده می‌شوند.

✍️ سخن نهایی

کابل جرقه زن سیلیکونی یکی از مقاوم‌ترین کابل‌های موجود در بازار است که به دلیل وجود روکش سیلیکون بر روی این کابل‌ها، مقاومت آن افزایش یافته است. این کابل‌ها انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و در تمامی شرایط جوی می‌توان آن را نصب کرد. وجود مزایایی از جمله وزن پایین، حمل آسان، روکش مقاوم و غیره استفاده از آن‌ها را در تولید انواع صنایع و لوازم خانگی افزایش داده است.

باتوجه به اینکه کابل‌های جرقه زن سیلیکونی از استانداردهای خاصی برای تولید پیروی می‌کنند، در هنگام خرید باید این استانداردها را مورد توجه قرار دهید؛ بنابراین برای دستیابی به کابل‌های جرقه زن سیلیکونی استاندارد به فروشگاه اینترنتی سیلی دی مراجعه نمایید. فروشگاه سیلی دی با عرضه کردن انواع سیم و کابل نسوز سیلیکونی مطابق با استانداردهای بین المللی و سایر محصولات بی‌نظیر و با کیفیت خود در اقصی نقاط کشور توانسته است محبوبیت بالایی به دست آورد و مشتریان زیادی را جذب کند و رضایتمندی فراوانی داشته است. نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ 14 دی 1401

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *