چرا باید از کابل های سلیکونی استفاده کنیم

چرا باید از کابل های سلیکونی استفاده کنیم


چرا باید از کابل های سلیکونی استفاده کنیم: کابل​‌های سیلیکونی کابل​‌های انعطاف پذیر با عایق سیلیکونی و مقاومت حرارتی تا 180 درجه سانتیگراد هستند. این کابل​‌ها برای استفاده در زمینه‌های کاربردی با شرایطی که به حداکثر انعطاف پذیری و مقاومت در برابر دمای بالا نیاز دارند گزینه مناسبی هستند. کابل​‌های سیلیکونی برای بارهای مکانیکی کم طراحی شده اند. به عنوان مثال، کابل​‌ها برای استفاده در وسایل گرماساز و چراغ​‌ها مناسب هستند.

انواع کابل سیلیکونی

کابل سیلیکونی انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کابل​ سیلیکونی بدون هالوژن

کابل‌های سیلیکونی به عنوان کابل‌های انعطاف‌پذیر، با مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت در دمای محیط تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد در حالی که انعطاف‌پذیری دائمی خود را حفظ می‌کنند، مشخص می‌شوند. کابل‌های سیلیکونی بدون ​هالوژن با کابل‌های دارای روکش PVC از این جهت متفاوت هستند که شکل اصلی خود را حتی در شرایط دمای بالا حفظ می‌کنند و بنابراین یکپارچگی عملکردی را حتی در صورت آتش‌سوزی تضمین می‌کنند. به لطف این ویژگی‌ها، کابل‌ها و سیم‌ها با روکش لاستیکی سیلیکونی و ایزوله برای طیف گسترده‌ای از کاربردها که نیاز به انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر حرارت بالا دارند، مناسب هستند که شامل صنعت روشنایی، طراحی گرمایش الکتریکی، مهندسی حرارتی و مهندسی فرآیند است.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع سیم نسوز

انواع کابل سیلیکونی

از کابل​های سیلیکونی در کارخانه​های ذوب، فولادسازی و حتی سونا نیز استفاده می شود. علاوه بر کابل​های سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت، کابل​های سیلیکونی مقاوم در برابر سرما و سیم​های سیلیکونی نیز وجود دارد. رایج ترین مدل​های کابل بدون هالوژن، کابل سیلیکونی 3×1.5 میلی‌متر مربع و کابل سیلیکونی 5×2.5 میلی‌متر مربع است.  سیم‌های کابل‌های سیلیکونی به صورت رشته‌هایی بافته می‌شوند تا یک کابل بافته شده را تشکیل دهند که توسط یک غلاف سیلیکونی روکش شده است. سیم​های هادی از مس خالص ساخته شده اند. کابل سیلیکونی مناسب را برای هر کاربرد و برای شرایط دمایی شدید در سطح مقطع مختلف و به صورت متری به فروش می​رسند.

کابل کنترل سیلیکونی

کابل​های سیلیکونی به عنوان کابل​های اتصال، کابل​های کنترل و کابل​های تامین استفاده می شود. کابل​ها و سیم​ها بسته به مدل برای نصب ثابت یا انعطاف پذیر هم در داخل و هم در فضای باز مناسب هستند. هنگامی که در داخل خانه نصب می شود، کابل​های سیلیکونی را می توان در اتاق​های خشک، مرطوب و مرطوب هدایت کرد. همچنین امکان عبور آنها از کانال کابل وجود دارد. لطفاً دستورالعمل​های نصب مربوط به هر کابل سیلیکونی را که در وب سایت ما موجود است، رعایت کنید. محدوده دمایی مجاز برای کابل​های سیلیکونی مقاوم در برابر سرما و گرما بین 60- تا 180+ درجه سانتی گراد است.

در مدت زمان کوتاهی، کابل​‌ها حتی می​توانند دمای محیط تا 250 درجه سانتیگراد را نیز تحمل کنند و علیرغم شرایط دمای بالا، ضد شعله هستند. کابل​‌های سیلیکونی مزایای بدون​ هالوژن بودن را با انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر سرما/گرما ترکیب می کنند. از جمله کاربردهای دیگر، بنابراین کابل​‌های سیلیکونی به عنوان کابل​های سونا برای بخاری​های برقی سونا نیز کاملا مناسب هستند.

به این دلیل که فقط کابل​‌های مقاوم در برابر دما ساخته شده از سیلیکون برای استفاده به عنوان کابل اتصال در کابین سونا مجاز هستند، زیرا کابل​‌های معمولی با روکش PVC در این دما ذوب شده و قابل استفاده نیستند. بنابراین می توان از کابل​‌های سونا نه تنها برای اتصال بخاری سونا بلکه برای اتصال لوازم جانبی سونا مانند نور داخل کابین استفاده کرد. کابل​‌ها و سیم‌​های سیلیکونی به دلیل داشتن لاک بدون ​هالوژن در برابر روغن​ها، گریس​‌ها، قلیاها، اسیدها و عوامل اکسید کننده مقاوم هستند. بنابراین برای استفاده در ترانسفورماتورها، موتورها و ژنراتورها نیز مناسب هستند.

مزایای استفاده از کابل سیلیکونی و اهمیت استفاده

مزایای استفاده از آن و اهمیت استفاده 

از جمله مزایای کابل سیلیکونی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دمای سرویس از -50 تا +200 درجه سانتیگراد
  • گریدهای ویژه برای استفاده در محدوده دمایی -90 تا +300 درجه سانتیگراد در دسترس هستند
  • مقاومت عالی در برابر پیری، حتی در شرایط سخت
  • مقاومت بالا در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مختلف
  • خواص الکتریکی برجسته
  • انعطاف پذیری فوق العاده

در شرایط دمایی بالا اهمیت استفاده از کابل نسوز و مقاوم دوچندان می​شود و استفاده از کابل​‌های معمولی باعث بروز حوادث عیرمترقبه می‌​شود. لذا کابل سیلیکونی با مقاومت زیادی که دارند، بهترین گزینه هستند و کارایی خوبی در چنین شرایطی دارند.

کاربرد کابل سیلیکونی

کابل سیلیکونی از جمله کابل​‌هایی است که در موارد مختلف کاربرد دارد. از رایج ترین آن​ها و اینکه چرا باید از کابل های سلیکونی استفاده کنیم به موارد زیر اشاره می کنیم:

سیستم​‌های اتوماسیون و کابل ریبون

کابل​های روبانی معمولی برای خم شدن مکرر طراحی نشده اند. این کابل​ها عموما از PVC ساخته شده اند که شکننده بوده و در برابر مواد شیمیایی اسیدی مقاوم نیستند. برای برنامه​های کاربردی در صنایع اتوماسیون و رباتیک، کابلی که به طور خاص برای پروژه هایی با شرایط خاص طراحی شده است. کابل‌های نواری سیلیکونی می‌توانند میلیون‌ها چرخه فلکس را تحمل کنند و می‌توانند از دو​هادی به بیش از بیست​هادی اکسترود یا چسبانده شوند و تا 40 AWG تولید شوند. کاربردهایی مانند سیستم‌های حرکت چند محوره، تجهیزات رباتیک، مراحل موتور خطی و تجهیزات بسته‌بندی، همگی نیازمند کابل تخت انعطاف‌پذیر هستند که برای دستیابی به عملکرد قابل اعتماد طراحی شده‌اند. کابل​های نواری سیلیکونی در تاسیسات استاتیکی که نیاز به کابل انعطاف پذیر است نیز استفاده می شود.

کابل کنترل سیلیکونی

کاربردهای پزشکی

تولید کنندگان تجهیزات پزشکی از سیم و کابل عایق بندی شده سیلیکونی استفاده می کنند زیرا می توان از آن در اتوکلاو استفاده کرد، مقاومت شیمیایی و ماهیت فوق العاده انعطاف پذیر دارد. سیلیکون به طور گسترده در کاربردهایی استفاده می‌شود که شامل رباتیک پزشکی، کاشتنی، حسگرها و دستگاه‌های دستی می‌شود. سیلیکون همچنین برای لوله‌های پزشکی تولید می‌شود و معمولاً در کاربردهایی مانند کاتتر، تخلیه، لوله‌های تغذیه و پمپ‌های پریستالتیک استفاده می‌شود. تولیدکنندگانی که سیلیکون را برای این نوع کاربردها در نظر می گیرند، می توانند از درجه‌​های ویژه ای که الزامات سازمان بهداشتی دقیق را برآورده می کنند، انتخاب کنند.

کاربرد در سیستم​‌های هوافضا

کاربردهای هوافضا و فضا اغلب به سیم و کابل بدون​ هالوژن کم دود نیاز دارند. کابل​‌های عایق سیلیکونی را می توان با گریدهای ​هالوژن بدون دود کم تولید کرد. کابل​‌های سیلیکونی بدون ​هالوژن کم دود مزایایی نسبت به محصولات کابلی معمولی دارند:

سیلیکون هیچ گاز خورنده ای منتشر نمی کند.

مقاومت در برابر شعله و کاهش انتشار شعله را تضمین می کند.

کابل​های بدون ​هالوژن دود کمی تولید می کنند و دید واضح را در هنگام آتش سوزی تضمین می کنند. نظرات و سؤالات خود را برای سیلی دی کامنت کنید.

بروز رسانی در تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *