نحوه عملکرد کابل های ابزاردقیق و تفاوت با سیم و کابل معمولی

نحوه عملکرد کابل های ابزاردقیق و تفاوت با سیم و کابل معمولی


نحوه عملکرد کابل های ابزاردقیق: کابل ابزار دقیق کابل​‌های تک یا چند جفت سه گانه هستند که برای حمل سیگنال طراحی شده ​اند. آن​ها برای اتصال ابزار و تجهیزات الکتریکی به ویژه در کارخانه​‌هایی که کنترل فرآیند مورد نیاز است، جایی که سیگنال​‌های تولید شده توسط مبدل از طریق پانل​‌ها، کنترل کننده​‌ها و سایر دستگاه​ها منتقل می​‌شود، استفاده می‌​شود. کابل​‌های ابزار دقیق کابل‌​های رسانای چندگانه‌ای هستند که سیگنال​‌های الکتریکی کم انرژی را منتقل می‌​کنند که برای نظارت یا کنترل سیستم​‌های قدرت الکتریکی و فرآیندهای مرتبط با آنها استفاده می​‌شود. عملکردهای​ اندازه گیری و کنترل در برنامه‌​های تولید و پردازش بسیار مهم هستند. این توابع تا حد زیادی به مدارهای الکترونیکی آن‌ها وابسته است. کاربردهای معمولی شامل کنترل تجهیزات صنعتی، پخش، مونتاژ تجهیزات یا سیستم‌​های حمل و نقل انبوه است.

کابل ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق

  • کابل‌های ARCNET: در شبکه‌های ARCNET با سرعت بالا و مبتنی بر توکن استفاده می‌شوند که ارتباطات شبکه محلی (LAN) بین رایانه‌های صنعتی را فراهم می‌کنند.
  • کابل​‌های AS-I: برای اتصال محرک​‌های باینری، حسگرها و سایر دستگاه​های AS-i استفاده می​شوند. این کابل​های دو هسته ای برق و انتقال داده را تامین می​‌کنند.
  • کابل​‌های CANbus: در شبکه​های داده سریالی پرسرعت که برای محیط​های الکتریکی خشن طراحی شده​اند استفاده می​شود. آنها به طور گسترده در صنعت خودرو استفاده می​شوند.
  • کابل​‌های CANopen: با پروتکل فیلدباس ارتباطات صنعتی که بر اساس CANbus است استفاده می​شود.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع سیم نسوز

  • کابل‌های DeviceNet: همچنین از پروتکل شبکه کنترل‌کننده (CAN) استفاده می‌کنند، اما معمولاً دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌های محدود، سلول‌های فوتوالکتریک، منیفولدهای شیر، استارت‌های موتور، درایوها و نمایشگرهای اپراتور را به کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) و رایانه‌های شخصی متصل می‌کنند.
  • کابل​‌های فیلدباس: برای اتصال دستگاه​های صنعتی مانند محرک​‌ها، حسگرها، مبدل​‌ها و کنترل کننده‌​ها استفاده می‌​شوند. در سلسله مراتب شبکه‌​های کارخانه، محیط فیلدباس گروه سطح پایه است.
  • کابل​‌های فیلدباس: پایه در یک سیستم ارتباطی تمام دیجیتال، سریال و دو طرفه استفاده می​شود که به عنوان یک شبکه محلی برای ابزار دقیق کارخانه و دستگاه​های کنترل کارخانه عمل می​کند.
  • کابل​‌های HART: امکان برقراری ارتباط را بدون وقفه در سیگنال 4-20 میلی آمپر فراهم می​کنند. آنها به یک برنامه میزبان (مستر) اجازه می​دهند که در هر ثانیه دو یا چند به روز رسانی دیجیتال را از یک دستگاه فیلد دریافت کند.
  • کابل‌های PROFIBUS: از استاندارد فیلدباس مستقل از فروشنده استفاده می‌کنند که هم برای اتوماسیون فرآیند و هم برای کاربردهای تولیدی مناسب است.
  • کابل​‌های P-Net: مطابق با استاندارد اروپایی (EN 50 170 Vol. 1) است که اکنون بخشی از استاندارد بین المللی Fieldbus (IEC 61558 Type 4) است.


سیم و کابل

مزایا و معایب کابل ابزار دقیق

از جمله مزایای کابل ابزار دقیق می​‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جلوگیری از ورود نویز
  • حفاظت مکانیکی کابل
  • امکان نصب در فضای باز
  • امکان نصب به صورت دفن در زمین

کابل ابزار دقیق از دسته کابل​‌هایی است که معایب آن بسیار کم بوده و قابل چشم پوشی است که در زیر به آن اشاره می‌​کنیم:

  • حساسیت نسبت به انتخاب نوع: کابل​‌های ابزار دقیق بسیار متنوع هستند و با توجه به تجهیزات در شرایط محیطی قابل استفاده هستند. بنابراین انتخاب بهترین مدل سازگار با محیط اهمیت ویژه ای دارد.

کاربرد کابل ابزاردقیق

کابل ابزار دقیق دارای تلفات پایین در مدار است و برای کنترل ولتاژ DC به صورت آنالوگ یا دیجیتال استفاده می‌​شود. این کابل در مقابل تداخل الکتریکی مقاوم است و از ساختمان کابل​ هادی از جنس مس، عایق XLPE، اسکرین با نوار پلی استر، فویل آلومینیومی، آرمور و روکش پی وی سی تشکیل شده است. این کابل می​تواند تا 10 برابر قطر کابل خم شود و از انعطاف پذیری بالا برخوردار است. کاملا مقاوم و ضد آتش، بدون دود و​هالوژن است. برای انتقال داده‌​ها در اتاق کنترل و واحد صنعتی و نیروگاه​‌ها مناسب است.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع کابل نسوز

تفاوت سیم و کابل معمولی با کابل ابزار دقیق

تفاوت کابل ابزاردقیق با سیم وکابل​‌های معمولی

کابل ابزار دقیق با سیم و کابل​‌های معمولی تفاوت‌​های بسیاری دارد. مهم​‌ترین تفاوت آن وجود لایه محافظ برای جلوگیری از ورود امواج به​ هادی و ایجاد تداخل است. سایر مدل​‌های سیم و کابل از این لایه برخوردار نیستند. در کابل ابزار دقیق پلی استر جدایی از آلومینیومی​ دیده می‌​شود که برای افزایش استحکام لایه آلومینیوم پلیستر است. این نوع پلی استر در سایر نمونه​‌های سیم و کابل دیده نمی​‌شود. کابل ابزار دقیق می‌​تواند در دمای بیش از 65 درجه سانتی گراد فعالیت کند در حالی که سایر نمونه‌​ها برای کار در دمای بالا، نیاز به غلاف ضد حرارت و ضد آتش دارند. حداکثر ولتاژ کاری کابل ابزار دقیق 500 ولت است. اما سیم و کابل معمولی  برای ولتاژ فشارضعیف و ولتاژ فشار قوی و فشار متوسط به کار برده می‌​شود. نظرات و سؤالات خود را برای سیلی دی کامنت کنید.

بروز رسانی در ۱۴ دی ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *