نحوه سیم کشی سیستم اعلام حریق

نحوه سیم کشی سیستم اعلام حریق


کاربرد سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق به جهت راه‌اندازی سیستم اطفا حریق در ساختمان‌ها است. سیم‌ کشی اعلام حریق می‌تواند در کمترین زمان ممکن، احتمالات و موارد شک برانگیز مربوط به آتش‌سوزی و حریق را تشخیص داده و شناسایی کند. لازمه اجرای صحیح و دور از اشتباه سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق در مناطق مختلف ساختمان، طراحی نقشه سیم‌ کشی است.

اساس سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق، استاندارد BS ۵۸۳۹ و همچنین برای کابل‌کشی، استاندارد BS ۶۲۰۷ است. در یک تقسیم‌بندی کلی سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق دو گروه است.

◀️ گروه اول کابل‌هایی قرار می‌گیرند که کارکرد آن‌ها پس از نمایش حریق است؛ مانند کابل‌های منبع تغذیه و آژیرها.

◀️ گروه دوم نیز کابل‌هایی هستند که عملکرد آن‌ها پس از نمایش حریق صورت می‌گیرد؛ مانند کابل‌های دتکتورها و شستی‌ها.

می‌توان برای هر یک از این دو گروه، از کابل ۱.۵ میلی‌متر مربع به همراه عایق پروتودور و روپوش استفاده کرد؛ اما این تنها در صورتی توصیه می‌شود که از کابل‌ها در برابر مواردی مانند ساییدگی و ضربه محافظت مکانیکی شود. سیم‌ کشی اعلام حریق انواع مختلفی دارد و همچنین دارای اصولی است که باید مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود. ما در این مطلب سعی داریم شما را با سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق، انواع و اصول آن آشنا کنیم.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع کابل نسوز

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

انواع سیستم اعلام حریق

از نظر نحوه آغاز، سیستم اعلام حریق به دو دسته خودکار و دستی تقسیم می‌شود که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است.

💠 سیستم اعلام حریق دستی: در سیستم اعلام حریق دستی کشف خودکار وجود ندارد و در واقع هشدار تنها با خواست انسان از طریق دست آغاز می‌شود. این نوع سیستم اعلام حریق بدون اپراتور کارایی لازم را ندارد. ساختمان‌هایی که دارای سیستم اعلام حریق خودکار هستند، به‌صورت الزامی باید از سیستم اعلام حریق دستی نیز برخوردار باشند.

💠 سیستم اعلام حریق اتومات یا خودکار: این سیستم اعلام حریق چند حسگر دارد که دارای حساسیت بالایی نسبت به یک یا چند محصول حریق هستند. درصورتی‌که این محصولات توسط حسگرها حس شوند، سیستم به شکل خودکار فعال می‌شود.

سیستم اعلام حریق خودکار به دو نوع تقسیم می‌شود که شامل سیستم موضعی و مرکزی است. در سیستم اعلام حریق اتومات موضعی بر روی آشکارسازها آژیر هشدار نصب شده است. طول عمر کاشف‌های موضعی باید حداقل ۵ سال بوده و همچنین باتری مناسب جهت استفاده داشته باشند. سیستم اعلام حریق خودکار مرکزی، پنل مرکزی دارد که در آن آشکارسازها سیگنال را به پنل رسانده و به دنبال آن، پنل سیگنال را به آژیرها می‌رساند.

سیستم اعلام حریق اتومات مرکزی نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه شرح می‌دهیم:

🔶 سیستم اعلام حریق متعارف: این سیستم نوعی هشدار وقوع آتش است. این سیستم کار شناسایی منطقه آشکارساز فعال را به‌وسیله یک LED انجام می‌دهد.

🔶 سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر: ساختار سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر با مجموعه‌ای از آشکارسازهای آتش و دستگاه‌های متصل به صفحه کنترل مرکزی تشکیل شده است.

🔶 سیستم اعلام حریق بی‌سیم: سیستم‌های اعلام حریق بی‌سیم از هیچ سیم‌ کشی میان پنل کنترل آتش و سایر دستگاه‌ها بهره نمی‌برند. سیستم اعلام حریق بی‌سیم بیشترین استفاده را در میان سیستم‌های اعلام حریق امروزی دارد.

انواع کابل سیلیکونی و اعلام حریق

کابل سیلیکونی و اعلام حریق دو نوع مهم از سیم و کابل‌های نسوز هستند که در سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق به کار می‌روند. هرکدام از این کابل‌ها انواعی دارند که در ادامه شرح می‌دهیم.

کابل اعلام حریق دو نوع است:

🟥  کابل اعلام حریق آدرس‌ پذیر: شیوه بسته‌شدن مدار در این سیستم به‌صورت حلقوی است. یک سیم با خروج از پنل، سایر تجهیزات را به هم متصل کرده و در نهایت مجدداً به پنل باز می‌گردد. کابل‌ها در ساختار این سیستم‌ها باید متناسب با نوع سیستم باشند.

🟥 کابل متعارف اعلام حریق: برای نصب در این سیستم از شکل شعاعی استفاده شده و تجهیزات به‌صورت متصل می‌شوند. کابل سیلیکونی نیز در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. برای استفاده‌های مختلف، لازم است به ویژگی‌های هر نوع از انواع کابل‌های سیلیکونی توجه شود.

انواع کابل سیلیکونی شامل موارد زیر است:

🟡 سیم و کابل جرقه‌زن: این نوع از کابل‌ها کار مراقبت از دستگاه و تجهیزات شما در برابر اضافه ولتاژ را انجام می‌دهند.

🟡 سیم نسوز دو روکش بافت: این سیم‌ها مقاومت خوبی در برابر حرارت داشته و همچنین از مقاومت مکانیکی بالایی نیز برخوردارند.

🟡 کابل کنترل: آن‌ها به کابل فرمان نیز معروف هستند. کار آن‌ها انتقال سیگنال‌های کنترلی و حفاظتی بوده و در محیط‌های صنعتی کنترل تجهیزات را در اختیار می‌گیرند.

🟡 کابل قدرت: کاربرد این کابل‌ها اغلب در اتصالات متحرک مشاهده می‌شود و همچنین به‌عنوان کابل برق نیز مصرف می‌شود.

🟡 کابل ابزار دقیق: به دلیل مقاومت این کابل‌ها در برابر نویزپذیری، در دستگاه‌ها و تجهیزات پیشگیری‌کننده تداخل‌ها استفاده می‌شوند.

🟡 کابل فشارقوی: این کابل‌ها قادرند جریان‌های بیش از ۳۰ کیلووات را عبور دهند. آن‌ها اغلب برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا استفاده می‌شوند.

اصول سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق

سیم‌کشی سیستم اعلام حریق باید به شکل کاملاً اصولی انجام گیرد تا از کارکرد صحیح این سیستم و افزایش ایمنی ساختمان اطمینان حاصل شود. از نکات مهم و حائز اهمیت در سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق، استفاده از کابل‌های با استاندارد بالا در هنگام سیم‌ کشی است. استفاده از کابل‌های با استاندارد بالا سبب عملکرد صحیح و پایدار سیستم می‌شود. در این صورت در همان لحظات اولیه، آتش‌سوزی را شناسایی کرده و ساکنان محیط در معرض آتش‌سوزی را به‌وسیله آژیر، از حادثه آگاه می‌سازد.

جدا قراردادن کابل‌های سیستم اعلام حریق از سایر کابل‌ها نکته مهمی در سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق است؛ همچنین توصیه می‌شود به‌منظور حفاظت بیشتر از سیم آژیر و چراغ‌های سیستم اعلام حریق، نصب آن را به شکل توکار و زیر ۱۲ میلی‌متر گچ تنظیم نمود. نکته حائز اهمیت دیگر این است که پیش از شروع فرایند سیم‌کشی لازم است موقعیت قرارگیری و نصب سیستم در هر قسمت از ساختمان مشخص شود؛ همچنین سیستم کابل‌کشی باید با نقشه اولیه که برای اجرای درست سیم‌ کشی طراحی شده است، تطابق داشته باشد.

نصب شستی و دتکتورهای حرارتی و دود پس از کابل‌کشی صورت می‌گیرد. نصب تابلو کنترل مرکزی نیز باید بر اساس محل تعیینی در نقشه سیم‌ کشی باشد. تسلط کافی شخص نصب‌کننده به هنگام سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در غیر این صورت نصب غیراستاندارد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

برای اینکه از سالم بودن و عملکرد صحیح کابل‌ها اطمینان حاصل شود، باید از اهم متر بهره گرفت. این سیستم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل نگهداری از آن بسیار مهم و ضروری است. مجموعه موارد گفته شده، اصولی هستند که رعایت آن‌ها در سیم‌کشی سیستم اعلام حریق امری ضروری است. توجه به این اصول، کارکرد صحیح سیستم اعلام حریق و افزایش ایمنی را در محیطی تضمین می‌کند.

✍️ سخن پایانی

سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق برای راه‌اندازی سیستم اطفا حریق در ساختمان‌ها به‌کار می‌رود. سیم‌ کشی سیستم اعلام حریق، انواع و اصول آن و همچنین انواع مختلف کابل‌های سیلیکونی و اعلام حریق را توضیح دادیم. سیستم اعلام حریق و سیم‌کشی صحیح مربوط به این سیستم تا حد زیادی به امنیت ساختمان‌ها می‌افزاید. نظرات و سؤالات خود را برای سیلی دی کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *