ضرورت استفاده از کابل اعلام حریق

ضرورت استفاده از کابل اعلام حریق


ضرورت استفاده از کابل اعلام حریق: همه می‌دانند که سیستم اعلام حریق چیست زیرا در مواقع اضطراری آتش سوزی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، اما اکثر مردم نمی‌دانند کابل اعلام حریق چیست؟ خوب، این پایه اصلی هر سیستم اعلام حریق عملیاتی است که وظیفه اصلی آن انتقال سیگنال از یک اتاق به اتاق دیگر در زمان وقوع آتش سوزی است. این جزء اصلی مدار اعلام حریق است. و وظیفه مدار اعلام حریق در حالت ایده‌آل، چندین برنامه نجات جان از جمله عملکردهای ایمنی، دستگیری و توقف آسانسور، آزادسازی درب و کنترل مهار را تنظیم و نیرو می‌کند.

به بیان ساده‌تر در تمام مسائل ایمنی آتش نشانی نقش اساسی دارد. اکثر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که هر کابل برقی را می‌توان در مدار اعلام حریق استفاده کرد. در حقیقت، انواع خاصی از کابل‌ها وجود دارد که به طور خاص برای اعلام حریق طراحی شده‌اند. مهم‌تر از همه، انواع مختلفی از کابل‌های اعلام حریق وجود دارد. در نتیجه، هنگام خرید کابلی برای استفاده در اعلام حریق، توصیه می‌شود مشخصات کابل اعلام حریق را با دقت در نظر بگیرید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع سیم نسوز


کابل اعلام حریق شیلددار

انواع کابل اعلام حریق

کابل‌های اعلام حریق از انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به خود را دارند. زمانی که می‌خواهید یک کابلی را انتخاب کنید بایستی که کاربرد و مشخصات فنی آن را کاملا بدانید. بسیاری از افراد با نا آگاهی در جهت خرید کابل اقدام می‌کنند و خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند. انواع کابل‌های اعلام حریق را در ادامه بررسی می‌کنیم.

کابل اعلام حریق نسوز

یکی از باکیفیت‌ترین و پر استفاده‌ترین کابل‌های اعلام حریق نوع نسوز است. طراحی این مدل کابل به صورتی است که از انتشار شعله‌های آتش جلوگیری می‌کنند. کابل‌ اعلام حریق نسوز در ساختار خود محافظ یا شیلد دارند که در هنگام سوختن آن‌ها گازهای کشنده و سمی به محیط منتشر نمی‌شود. این کابل در برابر تغییرات دمایی بسیار بالا، مقاوم هستند که به کیفیت کابل بر می‌گردد. می‌توان از کابل‌های نسور در بسیاری از مکان‌های خطر آفرین و حساس قابل استفاده است چرا که این کابل از -60 درجه تا 250 درجه قابلیت تحمل دما را دارد.

لازم به اشاره است که این کابل‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز از مقاومت بالایی برخوردار است و حتی  اشعه‌های بسیار مضری همچون اشعه گاما بر آن تاثیری نمی‌گذارد. در رابطه با کاربرد این کابل‌ها باید بگوییم که در صنایع پزشکی و صنایع غذایی گزینه بسیار مناسبی است که باعث می‌شود در ماده سیلیکونی باکتری و قارچ رشد نکند.

کابل اعلام حریق شیلددار

این مدل کابل در ساختار داخلی خود مجهز به لایه‌ای محافظ هستند که این لایه وظیفه محافظت از هادی کابل را بر عهده دارد. در صورت عدم استفاده از شیلد در این کابل‌ها قطعا مشکلات و خطرات زیادی برای کابل ایجاد می‌شود. در واقع برای این کابل‌ها از دو هادی مسی و آلومینیومی استفاده می‌شود چرا که بهترین رساناهای موجود هستند. طراحی این کابل به صورتی است که از انتشار شعله و یا گازهای سمی به محیط جلوگیری می‌کند. کابل‌های اعلام حریق شیلددار به نوبه خود انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کابل‌های نسوز با شیلد نواری، شیلد بافت، شیلد ترکیبی، بافت چند لایه اشاره کرد.

کابل اعلام حریق نسوز سیلیکونی

جنس این کابل‌ها از سیلیکون است که به نوبه خود عایقی ایمن و مطمئن برای کابل است؛ چرا که روکش‌های بیرونی دارد. روکش بیرونی آن ترکیبی از عایق با سیلیکون است که مجهز به لاستیک‌های مخصوص هستند. سیلیکون تحمل زیادی در برابر حرارت و گرما دارد که این مورد بسیار مهم است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که سیلیکون برای محیط زیست گزینه مناسبی نیست چرا که تجدید پذیر نخواهد بود.

کابل اعلام حریق نسوز سیلیکونی

مزایای کابل اعلام حریق

این کابل‌ها گزینه‌های بسیار پایداری هستند که ماندگاری یا کارایی آن تا ساعت‌های آخر آتش سوزی پا برجا خواهد بود. استفاده از این کابل‌ها مزیت‌های زیادی دارد که  در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مناسب برای مکان‌های حساس و یا خطر آفرین

از آن جایی که تحمل دمایی این کابل‌ها بسیار زیاد است از انتشار آتش جلوگیری می‌کند و خطر را کاهش می‌دهد. این کابل باعث می‌شود که محیط نا امن‌تر نشود. در واقع مقاومت این کابل در برابر تغییر دمایی ناگهانی کاملا تضمین شده خواهد بود. در این صورت سطح ماندگاری و عملکرد بسیار مطلوبی دارند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع کابل نسوز

انعطاف پذیری مناسب

انعطافی که در این کابل‌ها دیده می‌شود باعث می‌شود که آن را به هر فرم و شمایلی درآورد. در این صورت اگر شکستگی در طول مسیر کابل دیده شود منجر به قطع شدن جریان برق نمی‌شود. این انعطاف باعث می‌شود که پایداری جریان الکتریسیته به راحتی مهیا شود.

مقاومت در برابر ولتاژهای بالا

مقاومت این کابل‌ها در برابر حرارت و گرما تضمین شده است اما این مقاومت منحصر به این موارد نیست بلکه جریان‌های ناشی از ولتاژ بالا هم نمی‌توانند که کاری انجام دهند. اگر ولتاژ بالایی در کابل ایجاد شود به هیچ عنوان تاثیر منفی روی کابل نخواهد گذاشت.

ضرورت استفاده از کابل اعلام حریق

از جمله تجهیزات بسیار ضروری برای تامین ایمنی هر ساختمان کابل اعلام حریق است. اساسا کابل‌های معمولی زمانی که می‌سوزند منجر به تولید گازهای اسیدی خورنده و دودهای غلیظ می‌شوند که تماما تاثیرات نامطلوبی در هنگام آتش سوزی بر جای می‌گذارند. این کابل‌های معمولی نمی‌توانند که با آتش مقابله کنند و همین مسئله باعث می‌شود که زندگی انسان‌ها و تجهیزات موجود در ساختمان‌ها را به خطر بیاندازد. اما استفاده از کابل‌های اعلام حریق باعث می‌شود که خسارت‌های مالی و جانی را به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهند.

سخن پایانی

نمی‌توان گفت که با استفاده از کابل اعلام حریق می‌توان به صورت کامل ایمنی را  برقرار کرد یعنی می‌توان که امنیت را به حداقل رساند. کابل‌های اعلام حریق انواع مختلفی دارند که با توجه به نیازتان و بررسی مشخصات فنی آن می‌توانید که یک نمونه را انتخاب کنید. برای خرید این کابل‌ها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سیلی دی کابل مراجعه کنید و تمام آن‌ها را با کیفیتی فوق العاده و قیمتی مناسب تهیه و خریداری کنید و می‌توانید در زمان هم صرفه‌جویی کرد.

بروز رسانی در تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *