بررسی علائم اختصاری کابل اعلام حریق

بررسی علائم اختصاری کابل اعلام حریق


علائم اختصاری کابل اعلام حریق: بی‌گمان خطر آتش‌سوزی و حریق از شرکت‌های صنعتی، منازل مسکونی، تجاری و اداری به دور نیست. آتش‌نشانان در سراسر جهان سعی بر این دارند که در سریع‌ترین زمان ممکن، خود را به مکان وقوع آتش‌سوزی برسانند؛ اما هنوز هم امدادرسانی در اغلب اوقات با کمی تأخیر انجام می‌پذیرد. در نهایت کارشناسان راهکارهایی برای پیشگیری و اعلام حریق پیشنهاد نموده‌اند.

یکی از راهکارهای اعلام حریق، استفاده از کابل‌های اعلام حریق هستند. کابل نسوز اعلام حریق در گروه کابل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های خشک قرار می‌گیرد. انواع کابل‌های اعلام حریق به‌صورت یکپارچه و منحصر به فرد طراحی شده‌اند به‌گونه‌ای که بر روی کیفیت کابل هم اثرگذار هستند. در ابتدا کابل نسوز سیگنال‌های لازم را به سیستم اعلام حریق انتقال می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن با به صدا درآمدن آژیر پرسنل آتش‌نشانی در محل وقوع خطر حضور یابند.

یکی از انواع کابل اعلام حریق، کابل سیلیکونی اعلام حریق است. این نوع از کابل‌ها به سهم خود، عایق مطمئنی هستند و دارای روکش‌های بیرونی هستند که از یک عایق با ترکیب سیلیکون تهیه شده است. سیلیکون‌ها ماده اصلی در سیم و کابل‌ها هستند و در گروه شبه فلزات قرار دارند. کابل اعلام حریق و کابل‌های ضد شعله از یکدیگر متفاوت هستند. اهداف هر دو نوع کابل در اطفای حریق است، اما در کل به طور متفاوتی طراحی شده‌اند. کابل ضد شعله تنها قادر است مانع از انتشار آتش‌سوزی شود، اما کابل اعلام حریق به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجازه می‌دهند مدار بتواند فعالیت لازم در برابر آتش را برای مدت مشخصی داشته باشد؛ همچنین باید گفت که میزان درجه حرارت و بازه زمانی با توجه به استانداردهای بین‌المللی از یکدیگر برای این دو نوع کابل متفاوت است. در کابل اعلام حریق علائم اختصاری درج شده است.

علائم اختصاری کابل اعلام حریق

مشخصات فنی کابل اعلام حریق

مشخصات فنی کابل اعلام حریق، شامل موارد زیر است:

🔴 عدم انتشار حریق به‌صورت پایدار: کابل‌های اعلام حریق باید ضد آتش باشند، چرا که آتش‌گرفتن کابل سبب انتشار حریق به دیگر بخش‌ها خواهد شد.

🔴 مقاومت در برابر آتش: برخی از بخش‌های کابل اعلام حریق بایستی نسوز باشد، همچون آژیر و منبع تغذیه که در هنگام باید فعال باشند. کابل مقاوم از ساختار مدار در برابر آتش‌سوزی محافظت می‌کند؛ همچنین لازم به ذکر است که سیستم تخلیه اضطراری، سیستم برق اضطراری و سیستم اعلام حریق حتماً بایستی از این نوع کابل استفاده شود.

🔴 مواد اولیه: در ترکیب مواد اولیه کابل‌های اعلام حریق از مواد هالوژنی هرگز نباید مورد استفاده قرار بگیرد، چرا استفاده از این ماده در ترکیب مواد اولیه در هنگام آتش‌سوزی سبب تولید گازهای سمی و انتشار آن در فضا می‌شود.

🔴 هادی: جنس سیم تخلیه و هادی کابل اعلام حریق از فلز مس است.

🔴 جنس کابل: کابل اعلام حریق در هنگام سوختن بایستی دود کمی را از خود ساطع کند؛ بنابراین بایستی از موادی اولیه‌ای روکش شده باشد که دارای مرغوبیت بسیار بالایی باشد که کمترین دود را ایجاد نمایند. اغلب کابل‌های اعلام حریق از جنس پلیمر ساخته می‌شوند که هالوژن ندارد.

🔴 شیلد یا فویل: استفاده از شیلد و فویل‌های آلومینیومی یا لایه اسکرین و نویزگیر سبب کاهش امواج الکترومغناطیسی بر روی کابل می‌گردد. بهتر است که در ساختار کابل‌های اعلام حریق از شیلد یا فویل استفاده شود.

علامت اختصاری سیم و کابل اعلام حریق

انواع علائم اختصاری کابل اعلام حریق

هنگامی که انواع کابل‌ها بررسی می‌شوند باید از سمت چپ به راست بایستی حروف انگلیسی را مد نظر قرار گیرد. طبق این اصل، حرف اول این علائم نشان‌دهنده جنس هادی یا همان رسانای به کار رفته کابل است که به عبارتی کارکرد اصلی کابل یعنی انتقال برق و الکتریسیته را بر عهده دارد. حرف دوم این علائم جنس عایق کابل را مشخص می‌نماید؛ کارایی عایق کابل این است که از هادی کابل محافظت می‌کند.

در انواع سیم و کابل نسوز در صورت وجود حرف سوم، باید توجه کرد که این حرف به جهت مشخص شدن جنس غلاف سیم و کابل است. این حرف می‌تواند باتوجه به نوع محصول که از جنس خاصی تهیه شده، تعیین گردد. در انتها جنس روکش نهایی به‌عنوان حرف چهارم بر روی بعضی از سیم و کابل‌های اعلام حریق ثبت می‌شود.

انواع استاندارد کابل اعلام حریق

استاندارهای بسیاری به جهت طراحی و آزمایش کابل اعلام حریق در نظر می‌گیرند که چند مورد از پرکاربردترین آن‌ها در ادامه معرفی خواهیم نمود.

استاندارد EN60228: این استاندارد مخصوص هادی‌ کابل‌های عایق‌دار است.

استاندارد EN69332-1: تست شعله عمودی برای کابل مقاوم حریق

استاندارد EN61034: در میزان دود آزادشده کابل ضدحریق در شرایط سوختن

استاندارد EN60754-1: گازهای آزادشده در خلال سوختن کابل

استاندارد BS5839-1: روش‌های طراحی و اجرای سیستم‌های اعلام حریق، سیستم ردیاب حریق، محافظت از سیستم‌های محیط خارج و داخل

استاندارد BS6387: شرایط تست کابل در زمان وقوع حریق، دسته‌بندی CWZ

استاندارد BS7629-1: کابل مقاوم حریق در ولتاژ ضعیف، از نظر آزادسازی دود و گاز در شرایط حریق

استاندارد BS8434-2: مخصوص کابل‌های کوچک و مورد استفاده در مدارهای اضطراری، در شرایط حریق و اسپری آب

استاندارد VDE0472-814: در خصوص آزمون حفظ ایزولاسیون در شرایط آتش‌سوزی

استاندارد VDE0482-200: در شرایط تست کابل‌های فشار ضعیف مورد استفاده در مدارات اضطراری، در شرایط حریق

استاندارد VDE0482-332: تست شعله عمودی در کابل

استاندارد VDE0482-362: آزمایش کابل‌های پاور و کنترل مورد استفاده در مدارات اضطراری، در شرایط حریق

استاندارد VDE0482-1034: این استاندارد مخصوص دود و گاز آزاد شده از کابل، در شرایط حریق

کابل اعلام حریق

عوامل مؤثر بر کیفیت و قیمت کابل اعلام حریق

مواردی که در ادامه به شما معرفی خواهیم نمود بیشترین تأثیر را بر کیفیت کابل اعلام حریق دارند:

🔥 کیفیت و درصد خلوص مواد اولیه بکار رفته در کابل

🔥 وزن مس به کار رفته در کابل اعلام حریق

🔥 ضخامت عایق و روکش کابل

🔥 تکنولوژی مورد استفاده برای تولید تجهیزات

لازم به ذکر است که شرایط مختلفی بر روی قیمت سیم و کابل اعلام حریق تأثیرگذار است. فرد به‌عنوان خریدار باید به این عوامل و شرایط توجه ویژه‌ای داشته باشد. مورد اول که باید به آن توجه کرد، برند سازنده کابل است. بسیار مهم است که این یک مشهور باشد، زیرا برندهای نامعتبر از کیفیت مطلوبی برخوردار نمی‌باشند.

کلاس هادی یا به عبارتی مغزی سیم و مواد سازنده عایق و روکش را بایستی به هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین وزن مس به کار رفته در هادی کابل و نحوه روکش کردن شیلد و یا درین وایر شیلددار نیز از جمله مواردی است که در خرید کابل باید به آن توجه شود.

در سال‌های اخیر قیمت و کیفیت سیم و کابل اعلام حریق تولید شده در کشور به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است. امروزه شرکت‌های برتر ایرانی تولیدکننده سیم و کابل اعلام حریق توانسته‌اند دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه به دست آورند و محصولات فوق‌العاده باکیفیتی تولید و به بازار عرضه و تقاضا ارائه نمایند.

گواهینامه LPCB در کابل اعلام حریق

برای اطمینان از کیفیت هر نوع کابل اعلام حریق مؤسسه‌های بین‌المللی وجود دارد. این مؤسسات به طور مستقل و بی‌طرف به ارزیابی و کنترل کیفیت کابل و سیم نسوز اقدام می‌کنند و مدارک آن‌ها دارای اعتبار بین‌المللی است. گواهی‌نامه پیشگیری از خسارت LPCB متعلق به مؤسسه اعتبارسنجی Red Book Live است. این یک مؤسسة بریتانیای است و با تأییدیه‌های از Loos Prevention Certification Board که مخفف آن LPCB بوده را ثبت رسیده است.

مؤسسه Red Book از شهرت بسیار خوبی برخوردار است و به انجام انواع آزمایش‌های سخت‌گیرانه معروف است. تمامی مهندسان، کارشناسان و عوامل صنف ایمنی و در زمینه تولیدات کابل اعلام حریق به محصولاتی که دارای نشان LPCB اعتماد کامل دارند. آن‌ها اغلب این کابل‌های سیستم اعلام حریق را خریداری و استفاده می‌نمایند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که‌عدم وجود این تأییدیه خصوصاً در کابل‌های اعلام حریق می‌تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

محصولاتی که دارای گواهینامه LPCB است هیچ مشکلی از جهت ایمنی، سلامت یا اثرات زیست‌محیطی، دوام، سازگاری، مناسب بودن برای اهداف مورد نظر یا شرایط اعلام شده ندارند. این گواهینامه در سراسر جهان پذیرفته شده است و حتی در برخی از کشورها دریافت این گواهینامه الزامی است، اما با همة این موارد محصولات و خدمات مورد تأیید و دارای گواهینامه LPCB باتوجه به توانایی آن‌ها در انطباق هر باره و کیفیت بالای آن‌ها به‌عنوان ارائه‌دهنده محصولات با ارزش افزوده در سراسر دنیا شناخته می‌شوند.

کابل سیلیکونی اعلام حریق

✍️ سخن نهایی

از راهکارهای ارائه شده برای اعلام آتش‌سوزی استفاده از کابل‌های اعلام حریق است. این کابل‌ها دارای شاید و روکش‌های از جنس پلیمر و سیلیکون هستند و در گروه کابل‌های خشک قرار می‌گیرند. کابل اعلام حریق با کابل ضد شعله متفاوت است با وجود اینکه کارکرد هر دو کابل این مسئله است که مانع از انتشار آتش‌سوزی شوند با این حال از طراحی متفاوتی برخوردارند. علائم که برای کابل درج شده است از سمت چپ باید خوانده شود و هریک از حروف جنس بخشی از کابل را مشخص می‌نمایند. باید توجه داشت که کابل قصد خرید آن دارید حتماً از برندی باشد که دارای گواهینامه پیشگیری از خسارت LPCB باشد. نظرات و سؤالات خود را در رابطه با مقاله «علائم اختصاری کابل اعلام حریق»با سیلی دی به اشتراک بگذارید.

نوشته شده در تاریخ 28 آبان 1401

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *