از کدام فلزات در صنعت تولید سیم کابل استفاده میشود؟

فلز استفاده شده در سیم و کابل: با توجه به این که فرآیند تولید کابل دارای چرخه بسیار پیچیده و طولانی است. اساسا سیم و کابل دو تجهیز متفاوت هستند یعنی ما یک هادی را یک سیم می‌نامیم، در حالی که یک کابل دو یا چند سیم عایق شده است که در یک ژاکت پیچیده شده‌اند. به خصوص، همیشه هادی‌های متعددی در یک لایه عایق به هم متصل می‌شوند. شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی در زمینه تولید این تجهیزات مهم فعالیت می‌کنند که تماما در تلاش هستند که محصولات با کیفیتی را به دست مشتری بسپارند.

در صنعت تولید سیم و کابل از چه فلزاتی استفاده می‌شود؟

در صنعت تولید سیم و کابل‌های مختلف معمولا از فلزات مختلفی همچون آلومینیوم و مس و نقره و… استفاده می‌کنند. هر کدام از این فلز استفاده شده در سیم و کابل مشخصات و ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. بسیاری از فلزات برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شوند، اما مواردی که برخی برای انواع رساناها مشخص می‌شوند مس، فولاد با پوشش مس، آلیاژهای مس با استحکام بالا و آلومینیوم هستند. برای کاربردهای غیرعادی‌تر برای هادی‌ها از نیکل خالص، نقره خالص، آلومینیوم با پوشش مس و مجموعه‌ای از فلزات، آلیاژهای فلزی و ترکیبات فلزی ساخته می‌شوند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع سیم نسوز

سیم مسی

این فلزات ممکن است با لاستیک، پلی اتیلن، آزبست، ترموپلاستیک یا مواد کامبریک ورنی پوشانده شوند که به آن‌ها عایق می‌گویند زیرا تحرک الکترون بسیار کمی دارند (کم یا بدون الکترون آزاد) که همه این‌ها به ولتاژ مدار بستگی دارد. دما، و اینکه آیا مدار در معرض آب یا مواد شیمیایی قرار دارد. باید بدانید که همه فلزات رسانا سطح رسانایی یکسانی ندارند یعنی برخی از آن‌ها به وضوح بهتر از بقیه هستند، و همه عایق‌ها به یک اندازه در برابر حرکت الکترون مقاوم نیستند. علاوه بر این، دانستن این نکته نیز مفید است که برخی از مواد در شرایط مختلف تغییراتی را در خواص الکتریکی خود تجربه می‌کنند. در ادامه به برخی از این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

 فلز مس

مس پرمصرف ترین ماده رسانا است. از جمله خواص فیزیکی آن می‌توان به رسانایی الکتریکی و حرارتی بالا، شکل پذیری، چکش خواری و لحیم کاری، نقطه ذوب بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی، سایش و خستگی اشاره کرد.

پوشش‌هایی که برای مس استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

مس لخت

مس لخت به آرامی در دمای اتاق با اکسیژن ترکیب می‌شود و اکسید مس را تشکیل می‌دهد. افزایش دما این واکنش را تسریع می‌کند و در دمای حدود 180 درجه سانتی‌گراد و بالاتر، سیم مسی درخشان تنها در چند دقیقه سیاه می‌شود. اکسید یک رسانای ضعیف الکتریسیته است و برای اطمینان از قابلیت اطمینان اتصالات باید حذف شود یا از تشکیل آن جلوگیری شود. این معمولاً با پوشاندن سیم مسی با فلز دیگری انجام می شود که در دمای عملیات و پردازش کندتر اکسید می‌شود. بنابراین، گاهی اوقات از یک پوشش برای تسهیل خاتمه (لحیم کاری) استفاده می‌شود. گاهی اوقات به عنوان یک کمک پردازش و گاهی اوقات برای ارائه یک اتصال با مقاومت کمتر استفاده می‌شود. مس لخت در دماهای تا حدود 100 درجه سانتی‌گراد رضایت بخش است.

فلز مس

مس دارای روکش قلع

هادی‌های مسی قلع دار کمکی برای لحیم کاری هستند و معمولاً در جایی که قرار است از این روش پایانی استفاده شود مشخص می‌شود. مناسب برای هادی‌هایی که به طور مداوم در معرض دمای بیش از 150 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند، هادی‌های مسی قلع‌دار کمی گران‌تر از سیم‌های مسی لخت هستند. با این حال، صرفه جویی در کار به دست آمده با استفاده از مس قلع شده بیش از هزینه اضافی را جبران می‌کند، به خصوص زمانی که پیچاندن دستی و فرو بردن لحیم کاری سرب جدا شده مورد نیاز است.

مس با روکش نقره

مس با روکش نقره با آبکاری الکتریکی نقره خالص روی سیم 18 AWG ساخته می‌شود که سپس به اندازه سرد کشیده شده و در نهایت آنیل می‌شود. حداقل ضخامت نقره 40 میکرو اینچ است. اگرچه قیمت بالاتری نسبت به مس قلع‌شده دارد، هادی‌های روکش‌شده با نقره برای سیم‌هایی که از دمای بالای 150 درجه سانتی‌گراد تا حدود 200 درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند و در کاربردهای فرکانس بالا که به دلیل اثر پوستی، رسانایی بالاتر نقره مطلوب است، توصیه می‌شود. آن‌ها به راحتی توسط لحیم کاری خیس می‌شوند و امکان لحیم کاری سریع با اتوهای دستی را فراهم می‌کنند. با این حال، برای جلوگیری از فتق لحیم در زیر عایق، که ممکن است عمر خمش هادی را کاهش دهد، باید مراقب بود. مس با روکش نقره پس از چند صد ساعت در دمای 250 درجه سانتی‌گراد اکسید می‌شود.

مس با پوشش نیکل

هادی نیکل اندود شده برای سیم قلاب تفلون TFE توصیه می‌شود که برای مدت طولانی در دمای 200 درجه تا 260 درجه سانتی‌گراد کار کند، و در جاهایی که پوشش نقره به دلیل فتیله شدن احتمالی لحیم کاری قابل اعتراض است. لحیم کاری نرم معمولی نیکل را مانند قلع یا نقره خیس نمی‌کند. به قدری خوب می‌چسبد که پایان خوبی داشته باشد، اما به هادی رشته‌ای فراتر از محل اتصال نفوذ نمی‌کند و در نتیجه انعطاف‌پذیری را مختل می‌کند. اتصالاتی که در معرض دماهای بالاتر از نقطه ذوب لحیم کاری نرم هستند، به تکنیک های لحیم کاری خاصی نیاز دارند. اصطلاح “پوشش نیکل” به پوشش بسیار ضخیم تر – 10٪ تا 30٪ از شعاع رشته اشاره دارد.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع کابل نسوز

تولید سیم و کابل

فولاد با روکش مس

فولاد با پوشش مس، رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی مس را با استحکام فولاد ترکیب می‌کند. در حال حاضر سه نوع موجود است که عمدتاً در روش تولید فلز کامپوزیت متفاوت است. در یک نوع، جوش مذاب دو جزء را به طور دائمی پیوند می‌دهد. در دیگری، یک لایه مس روی یک میله فولادی آبکاری شده است. و نوع سوم مس و فولاد به صورت متالورژیکی به هم چسبیده‌اند.

آلیاژهای با مقاومت بالا

اگرچه گران‌تر از سیم‌های فولادی با پوشش مس است، اما هادی‌های آلیاژ مس مشخص شده‌اند، زیرا امکان کاهش قابل توجه اندازه و/یا وزن را فراهم می‌کنند، به ویژه در کاربردهای کابل و سیم کامپیوتر و هوافضا. آن‌ها تنها با افزایش اندکی در مقاومت DC، مقاومت شکستگی بالا و عمر انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می‌دهند. مس کادمیوم-کروم، مس کادمیوم، مس کروم و مس زیرکونیوم بیشترین استفاده را دارند.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ برای سیم‌ها و کابل‌های سربی پزشکی استفاده می‌شود. فولاد ضد زنگ در مقایسه با مس رسانایی ضعیفی دارد و ممکن است برای بهبود رسانایی باید روکش طلا شود. نظرات و سؤالات خود برای سیلی دی کامنت کنید.

بروز رسانی در تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *