آموزش تولید سیم و کابل

آموزش تولید سیم و کابل


احتمالا برایتان نحوه تولید سیم و کابل برای شما سوال شده است و می‌خواهید بدانید که چگونه تولید شده و مراحل تولید آن کدام هستند. در این مطلب قصد آموزش تولید سیم و کابل را داریم و قطعاً شما به پاسخ سوالات خود خواهید رسید. گفتنی است که فرآیند تولید این محصولات کاری بس پیچیده و طولانی است اما آن را برای شما به صورت خلاصه‌وار بیان خواهیم کرد.

در ابتدای کار تولید یک مفتول ۸ میلی‌متری در قرقره‌های بزرگ پیچیده می‌شود و از طریق لیفتراک آن را روی یک سکوی ویژه فرار می‌دهند. حال در مرحله اول به دستگاهی به نام کشش راد وارد می‌شود. زمانی که از بین قرقره‌های مضاعف که به ۱/۸ میلی‌متر رسیده عبور داده شده آن را نازک می‌کنند و در سپس به قطرها بزرگ‌تر می‌پیچند؛ اما زمانی که حرارت، گرما و نور به اندازه قابل توجهی تولید شد تمام دستگاه‌های کشش توسط آب و صابون سرد روغنکاری کنند. ماده‌ای که تولید می‌شود به شکل یک چرخه به تمام دستگاه‌هایی که در حال کار هستند، تزریق می‌شود.

حال با استفاده از لوله‌های ارتباطی آن را به مخزن اصلی بر می‌گردانند و این چرخه دائما تکرار می‌شود. گفتنی است که سیم‌های ۱/۳۸ میلی‌متری روی دستگاه‌های کشش ثانویه انتقال داده می‌شوند و پس انجام این فرآیند به قرقره سیم ۰.۱۸۵، ۰.۲۳۴، ۰.۲۸۴ و ۰.۳۷۵ تغییر داده می‌شوند. این تبدیل قطر باعث تولید قطرهای مختلف سیم افشان می‌شوند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

خرید انواع کابل نسوز با قیمتی بروز

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

تولید انواع سیم و کابل

تولید انواع سیم و کابل

برای مرحله بعدی آموزش تولید سیم و کابل داخل مخزن کوره قرقره‌های سیم چیده می‌شوند. حال توسط جرثقیل برقی داخل کوره آنیل شده می‌شوند که این عملیات حرارتی باعث می‌شود سیم دیگر آن حالت خشکی را نداشته باشد و کاملاً نرم و منعطف شود. چون در دستگاه پانچر در هنگام پیچ و تاب خوردن احتمال شکستگی وجود دارد، اما با این روش دیگر شکسته نمی‌شوند.

حال قرقره‌ها روی سکوی PF چیده شده و به دستگاه پانچر نیز هدایت می‌شوند. در این دستگاه رشته سیم‌های نازک شده را به هم تاب می‌دهند و مرحله بعدی آن‌ها و مشخصاتی که دارند را به صورت دقیق تعیین می‌کنند. در نهایت کار هم پس از تولید آن‌ها را به دستگاه سیم و کابل هدایت می‌کنند.

سیم‌های تولید شده در کلاف‌هایی به متراژ ۱۰۰ متر بسته‌بندی می‌شوند. لازم به اشاره است که که در مراحل تولید سیم و کابل‌ها یک سری سکوها وجود دارند که گره خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. و نکته نهایی این است که که در هنگام بسته‌بندی این سیم و کابل‌ها به ترازو احتیاج است تا به ارزیابی وزن کلاف‌ها رسیدگی شود.

تولید انواع سیم

مراحل تولید سیم و کابل

1. نازک کاری: عملیات مربوط به این وهله در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول این است که مفتول مس 8mm توسط دستگاه راد به 1/10mm تبدیل می‌شود. در مرحله دوم توسط دستگاه فاین به مفتولی مناسب نیاز مشتری تبدیل می‌شوند.

2. آنیل کاری: تمام مفتول‌های نازک شده در یک مکان مشخص کنار کوره آنیل جمع آوری می‌شوند. زمانی که به تعداد مناسبی رسیدند آن‌ها را آنیل کاری می‌کنند.

3. پانچ: توسط دستگاه پانچر رشته‌های مس را می‌تابانند و سپس قطر و تعداد قطره‌ها با توجه به استانداردها و سفارشات مشتری تولید می‌شوند.

4. عایق کاری: رشته سیم‌هایی که پانچ شده به عنوان ماده اولیه اصلی و گرانول عایق هم به عنوان ماده اصلی دیگر برای تولید زیره کابل و سیم استفاده می‌شوند.

5. روکش زنی: از دستگاه اکسترود خط جهت روکش زنی استفاده می‌شود.

6. بسته بندی: محصول تولید شده نهایی با توجه به نیاز مشتری در شکل، متراژ و نوع بسته‌بندی خواهند شد.

نحوه تولید سیم و کابل

انواع دستگاه تولید کننده سیم و کابل

◀️ دستگاه کشش راد: برای کشش مفتول مسی 8mm به 1/38mm از نوع لغزشی در دو نمونه سبک و سنگین موجود هستند. این دستگاه دارای ۱۵ کپشن ردیفی است. از آن جایی که الکتروموتور دارند می‌توانند به عنوان دستگاه مدیوم هم استفاده شوند. در رابطه با سرعت خطی این دستگاه باید بگوییم که برای کشش‌های سبک ۸ متر بر ثانیه است و برای کشش‌های سنگین هم ۱۵ متر بر ثانیه خواهد بود.

◀️ دستگاه اکسترودر: سایزهای مختلفی از این دستگاه وجود دارند که به منظور عایق کردن انواع سیم و کابل‌ها PVC و پلی اتیلن ساخته شده‌اند. این دستگاه از جمله دستگاه‌های اصلی خط تولید است که سه دهه در این صنعت استفاده می‌شود. هدف تولید این دستگاه روکش زنی مواد و فوم و پلاستیک روی کابل‌های مسی و آلومینیومی است. این دستگاه بر پایه دانش اروپایی و استفاده از قطعات حرفه‌ای تولید شده است.

◀️ دستگاه استرندر: از این نوع دستگاه جهت تاباندن سیم‌های مفتولی و افشان مختلف استفاده می‌شود؛ البته می‌تواند که بافت‌هاای هادی آلومینیوم را تا ۶۱ رشته انجام دهد. یک رشته مفتول را به شکل راستگرد یا چپگرد با چرخش استرندر و میزان تاب مشخصی از طریق جعبه دنده تنظیم شده، به دور مغزی تاب می‌دهند.

◀️ دستگاه بسته بندی: به منظور بسته‌بندی سیم و کابل‌ها از این دستگاه استفاده می‌شود.

تولید سیم و کابل

تست نهایی سیم و کابل‌های تولید شده

پس از این که قرقره‌ها تولید شدند بسته‌بندی آن‌ها را در دو مرحله انجام می‌دهند. این مراحل آزمون ولتاژ بالا و آزمون مقاومت الکتریکی هادی هستند که برای اطمینان از سلامت و کیفیت وعدم قطعی سیم و کابل‌ها انجام می‌شوند. برخی از کابل‌های دیگر همچون کابل نسوز هم تست‌های نهایی مختلفی دارند که باید مطابق استاندارد آن‌ها را پشت سر بگذارند. کابل یا سیم نسوز آن دسته از محصولاتی هستند که در دماهای بالا و در شرایط آتش سوزی سالم باقی می‌مانند و آسیبی نمی‌بینند. البته این سیم و کابل‌ها در دمای معین شده‌ای می‌توانند نسوزند و از انتشار شعله هم جلوگیری کنند.

کابل سیلیکونی هم دارای روکش سیلیکونی است و در زیر مجموعه کابل‌های سیلیکونی قرار می‌گیرند. روکش سیلیکونی که در این کابل استفاده شده است نیز در برابر حرارت‌های بالا مقاومت لازم را دارند و آسیبی نمی‌بینند. این کابل هم بسته به گرید قرار گرفته در آن مقاوم است و می‌تواند که که ضد حریق باشد و تاب بیاورد.

✍️ سخن نهایی

در این محتوا راجع به آموزش تولید سیم و کابل صحبت کردیم و سعی کردیم بگوییم که سیم و کابل‌ها چگونه تولید می‌شوند و مراحل تولید آن‌ها کدام است. گفتیم که سیم و کابل‌ها توسط چه دستگاه‌هایی تولید می‌شوند و هر دستگاه چه وظیفه‌ای دارد. اساساً برندهای معتبر سیم و کابل‌ها را بر اساس استانداردهای ملی و جهانی می‌سازند؛ به همین دلیل کیفیت محصولات آن‌ها بسیار خوب است. سعی کنید سیم و کابل‌ها را از فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی‌های رسمی تهیه کنید که از کیفیت آن‎‌ها مطمئن شوید.

فروشگاه سیلی دی یکی از معتبرترین فروشگاه‌هایی است که سیم و کابل‌های تولید شده برندهای برتر کشور را با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند. می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای سیلی دی کامنت کنید که در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ‌دهی شود.

نوشته شده در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *